Nyhedsartikler til ekstern kommunikation
– positiv fortælling med gennemslagskraft i medierne
Kunde: Mercantec
Tidspunkt: 2022-
Ydelse: interviews og artikelskrivning på dansk
Siden foråret 2022 har jeg løbende skrevet nyhedsartikler for Mercantec, der er Viborg Kommunes største uddannelsesinstitution og tilbyder en bred vifte af erhvervsuddannelser, voksen- og efteruddannelser samt gymnasiale uddannelser.
Artiklerne er til ekstern kommunikation og fortæller om mennesker, begivenheder og milepæle i hverdagen på Mercantec. Jeg har for eksempel skrevet om elever, der vinder guld til DM i Skills eller sætter positivt fokus på deres læreplads; om sociale arrangementer, som styrker samhørighedsfølelsen blandt eleverne; og om skolens kurser og efteruddannelsestilbud, der skaber værdi for både virksomheder og arbejdstagere.
Artiklerne er med til at skabe og fastholde en fortælling om Mercantec som et professionelt, ambitiøst og rummeligt uddannelsessted. Og de har haft en vis gennemslagskraft: Ud over at være publiceret på Mercantecs hjemmeside er de fleste af artiklerne også udsendt som pressemeddelelser til forskellige medier – og ofte bragt med minimale redaktionelle ændringer. De har således bidraget til at opbygge et positivt billede af erhvervsskolen i offentlighedens bevidsthed.
I forbindelse med artiklerne har jeg interviewet personer fra mange forskellige faggrupper på og omkring Mercantec – eksempelvis elever, undervisere, koordinatorer og ledere. Artiklerne er herefter skrevet på dansk og vinklet i nært samarbejde med skolens marketing- og kommunikationsafdeling.
Bo T. Andersen, marketing- og kommunikationschef på Mercantec, fortæller: ”Rasmus er god til at leve sig ind i, hvem vi er, og hvor vi gerne vil hen. Han mestrer det at omsætte en kompleks verden som vores til et modtagerorienteret kommunikationsprodukt med tydelige, nuancerede budskaber. Det samtidig med, at Rasmus er en jordnær, venlig og opmærksom samarbejdspartner”.